Go to ...
RSS Feed

26/06/2017

Dwie malarki, dwie kobiety i dwa portrety


Z lewej: Anna Bilińska-Bohdanowicz, Autoportret z paletą, 1887 r. Fot. Wikipedia (Muzeum Narodowe w Krakowie). Z prawej: Emmeline Deane, Portret Anny Bilińskiej, 1884 r. Fot. Victoria Art Gallery (UK- Bath).

Dürer, Rubens, Rembrandt, Vigée-Lebrun, van Gogh. Wyspiański, Malczewski, Wyczółkowski, Boznańska… Równie ciekawe jak to, w jaki sposób artyści widzą samych siebie, jest to, jak widzą ich inni. Mam taki fascynujący przykład! Z jednej strony autoportret Anny Bilińskiej-Bohdanowicz (1857-1893), z drugiej, jej portret wykonany przez Emmeline Deane (1858-1944).

Oba obrazy, pochodzą mniej więcej z tego samego okresu i oba zostały namalowane w Paryżu: obraz Bilińskiej w 1887 r., płótno Deane w 1884 r. Na portrecie namalowanym przez Dean widzimy Bilińską w żałobnym stroju (w tym roku umiera jej ojciec i artystka została bez środków do życia). Ten bezbłędny i pełen psychologicznej prawdy portret, Dean namalowała mając 26 lat.

Znam zaledwie kilka prac Dean, a te zupełnie nie wskazują na to, że mogłaby stworzyć tak wybitny portret! Dopiero ten obraz objawia skalę jej talentu. Jest dla mnie wielkim odkryciem i równie wielkim znakiem zapytania. Nie mogę oprzeć się wrażeniu ile Bilińskiej jest w dziele Dean! Gdybym zobaczył ten obraz, nie wiedząc kto jest jego autorem…

Która Bilińska jest bliższa prawdy?

 

Skomentuj

Komentarze

Tags: ,

Inne artykuły z kategorii: Aktualności

O autorze: Mariusz Pilus,